η πλατεία (δεν) ήταν γεμάτη

Όταν τo τηλέφωνο χτύπησε, καθόμουν στο δερμάτινο καναπέ του δικηγόρου μου. Περίμενα να συζητήσουμε ένα σοβαρό θέμα που με απασχολεί.

Δεν τον είχα ξανακούσει ποτέ. Δεν έτυχε να τα πούμε από κοντά. Είχαμε μόνο ανταλλάξει κάτι γραπτά μηνύματα, που έχω πλέον σβήσει. Είχαμε πει να βρεθούμε σε κάποιο ουζερί, αλλά δυστυχώς – για λόγους ανωτέρας βίας – ακυρώθηκε. Έκτοτε δεν επικοινωνήσαμε πάλι.

[Προσπαθώ να είμαι διακριτική, δεν ήθελα να προκαλέσω και κανένα πρόβλημα ή καμία παρεξήγηση. Κι επειδή οι γυναίκες είμαστε περίεργα τραίνα … προσέχω.]

« Μήπως είσαι στο Σύνταγμα; »

Ναι, αυτό ήθελε να με ρωτήσει.

« Όχι, σύντροφε, δεν είμαι. »

« Δεν σε ακούω καλά! »

Από το ακουστικό της συσκευής ξεχείλιζαν οι φωνές, τα ταμπούρλα, οι μουσικές. Ο κόσμος. Η βροχή είχε σταματήσει και η γιορτή [δεν θα πω « το πανηγυράκι »] είχε αρχίσει.

« Θα σου στείλω μήνυμα! » είπα, όσο δυνατά επέτρεπε ο χώρος στον οποίο βρισκόμουν.

Για κάποιο λόγο, το θεωρούσε δεδομένο ότι – εάν βρίσκομαι στην Αθήνα – θα έχω κατέβει στη διαδήλωση.

Για τον ίδιο λόγο, κι άλλοι θα το θεωρούσαν δεδομένο.

Για πολλούς λόγους όμως, αυτή τη φορά, δεν παίρνω μέρος. Προσπαθώ να μην καταφέρομαι ενάντια στην προσπάθεια, και πέρα από λίγη πλάκα που έκανα – online – δεν έχω απαξιώσει την ιστορία αυτή.

Όχι επειδή πιστεύω ότι μπορεί να οδηγήσει σε κάτι. Από συνήθεια. Ή κεκτημένη ταχύτητα. Ή βαθιά ριζωμένη πίστη ότι είναι σφάλμα να απαξιώνεις τους αγώνες [και τους αγωνιστές]. Ακόμα και τους ανώφελους [και τους άχρηστους].

« Μου βάζεις δύσκολα! » είπε ο δικηγόρος.

« Τα εύκολα τα έχω κατεβάσει μόνη μου, από το διαδίκτυο. Βρήκα τις απαντήσεις της ΔΑΠ Νομικής, αναρτημένες. »

Χαμογέλασε αμήχανα. Μάλλον δεν του άρεσε η ιδέα ότι ο καθένας μπορεί να το παίξει ερασιτέχνης νομικός, τόσο εύκολα. Έψαξε τα κατάστιχα, τις βάσεις δεδομένων, τα λεξικά και 3-4 τόμους. Το εντόπισε και μου το ανακοίνωσε με χαμόγελο νικητή.

Κατεβαίνοντας, πέρασα με το αυτοκίνητο, από την τοπική πλατεία. Δεν μπόρεσα να διακρίνω εάν το πλήθος που βρισκόταν πάνω της ήταν αγανακτισμένο ή όχι. Πάντως, οι περισσότεροι με « τα καλά τους » ήταν και κατευθύνονταν προς τις κοντινότερες καφετέρειες.

Όχι, δεν θα πάω εγώ στην πλατεία, για να στείλουνε το γιόκα τους « για ποτάκι », ή τον πατέρα τους « στο καφενείο » … Να κατέβει ο ίδιος  ο γιόκας, εάν θέλει να έχει μέλλον. Να κατέβει ο ίδιος ο πατέρας, εάν θέλει να έχει φάρμακα.

Οι αγώνες δι’ αντιπροσώπων έχουν τελειώσει.  Ας αναλάβει καθένας τις ευθύνες του.

Αφιερωμένο, σε όσους αγωνίζονται ακόμα και συγκεντρώνονται και ελπίζουν … η μεγάλη συγκέντρωση της ΕΦΕΕ.

Επέλεξα αυτό το τραγούδι, περισσότερο για ένα λόγο: για να σκεφτείτε λίγο το *τότε* του Σαββόπουλου, σε αντιδιαστολή με το σήμερα και τις δηλώσεις του. Και να προβληματιστείτε για το πόσο αλλάζουν οι άνθρωποι ή οι εποχές … Κατά την ταπεινή μου άποψη, αλλάζει κάτι διαφορετικό: το πρίσμα.

Η πλατεία ήταν γεμάτη , με το νόημα που ‘χει κάτι απ’ τις φωτιές.
Στις γωνίες και τους δρόμους από συντρόφους οικοδόμους, φοιτητές
και συ έφεγγες στη μέση όλου του κόσμου,
κι ήσουν φως μου , κατακόκκινη νιφάδα σε γιορτή
σε γιορτή που δεν ξανάδα στη ζωή μου τη σκυφτή.

Η πλατεία ήτανε άδεια και τρελός απ’ τα σημάδια , σαν σκυλί
με συνθήματα σκισμένα, σ’ έναν έρωτα για σένα έχω χυθεί
στ’ αμφιθέατρο σε ψάχνω, στους διαδρόμους και τους δρόμους,
και ζητώ πληροφορίες και υλικό,
να φωτίσω τις αιτίες που μ’ αφήνουνε μισό.

Η πλατεία είναι γεμάτη κι απ’ το πρόσωπό σου κάτι έχει σωθεί
στον αγώνα του συντρόφου, στην αγωνία αυτού του τόπου για ζωή
στα παιδιά και τους εργάτες , στους πολίτες, στους οπλίτες ,
στα πλακάτ και τη σκανδάλη που χτυπά,

η συγκέντρωση ανάβει κι όλα είναι συνειδητά.

[Διονύσης Σαββόπουλος]

À propos de espοir - надежда - Hoffnung - speranza

надежда - 100% durchschaut - Vous m’avez pris pour une des votre! Voir tous les articles par espοir - надежда - Hoffnung - speranza

Qqchose a declarer?

