ο γκρινιάρης του συστήματος

Προχθές, ξεκίνησε μία συζήτηση στο twitter, με θέμα τις αμοιβές των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, κάποιος εκπαιδευτικός του δημοσίου, κάνοντας χρήση ειρωνίας, είπε ότι μακάρι να εξισωθούν οι αμοιβές δημοσίου με ιδιωτικό τομέα, ώστε να αυξηθεί ο μισθός του.

Όταν συμφώνησα μαζί του, λέγοντας ότι πρέπει να εξισωθούν όλα, στράβωσε άσχημα. Διότι, δεν μπορεί να γκρινιάζει κάποιος ότι οι ιδιώτες συνάδελφοί του πληρώνονται καλύτερα και να ξεχνά να αναφέρει ότι εργάζονται περισσότερες ώρες, το καλοκαίρι θα πληρωθούν μόνο εάν εργαστούν, έχουν ανασφάλεια και μόνο όσοι είναι καλοί στη δουλειά τους συνεχίζουν να έχουν πελάτες (άρα και εισόδημα).

Δεν μπορεί να εξισωθεί ένας εκπαιδευτικός στον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος κυνηγά τους γονείς να τον πληρώσουν [αν τον πληρώσουν!!!] *μετά* τα μαθήματα που έχει κάνει, με έναν δημόσιο υπάλληλο που πληρώνεται προκαταβολικά κάθε μήνα.

Δεν μπορεί να εξισωθεί το γεγονός ότι η εκπαιδευτική ώρα είναι λειψή [40 λεπτά; 50 λεπτά; … ποτέ δεν μου απάντησε ο « διαμαρτυρόμενος »] σε αντίθεση με τις 40 ώρες που δουλεύουν οι άλλοι εργαζόμενοι.

Μάλιστα, από αυτές τις ώρες των τριών τετάρτων, κάνουν κάπου 18 με 20 την εβδομάδα, για 8 μήνες. Με 14 μισθούς. Εργάζονται το πολύ 15 ώρες (των 60 λεπτών) επί 26 εβδομάδες το χρόνο. Κι αυτές λειψές: πότε εκδρομές, πότε συμβούλια, πότε πρόβες παρελάσεων, πότε εκπαιδευτικές γιορτές, πότε εκλογές της ΕΛΜΕ … δεν συμπληρώνουν ούτε καν αυτό.

[Δε θέλω καν να αναφέρω 12μηνες άδειες εγκυμοσύνης, απλόχερες άδειες για μετεκπαίδευση και άλλες υπηρεσιακές άδειες οι οποίες μοιράζονται απλόχερα.]

Χώρια το γεγονός ότι στον ιδιωτικό τομέα, π.χ. σε ένα εργοστάσιο, το διάλειμμα για καφέ ή φαγητό, δεν περιλαμβάνονται στο ωράριο: αν θέλεις 30′ λεπτά διάλειμμα, εργάζεσαι 8μιση ώρες.

Η δουλειά του εκπαιδευτικού στην Ελλάδα, είναι λιγότερο από ημιαπασχόληση. Καθαρά και ξάστερα.

Χωρίς ημι-αμοιβή όμως. Χωρίς ημι-ένσημα.

Με έναν χονδρικό υπολογισμό, κάποιος εκπαιδευτικός που παίρνει 1.000 ευρώ καθαρά στο χέρι (14.000 το χρόνο) για 26 εβδομάδες ημιαπασχόλησης, αντιστοιχεί σε μισθό 4.000 ευρώ, με κανονικό ωράριο (48 εβδομάδες εργασίας και 40ωρο).

Άκουσα το τρομερό επιχείρημα ότι σπαταλάνε χρόνο για να προετοιμάζουν διαγωνίσματα και να τα διορθώνουν.

Με την εξαίρεση των φιλολόγων, οι οποίοι έχουν πράγματι μεγαλύτερο φόρτο εργασίας στον συγκεκριμένο τομέα, οι υπόλοιποι απλά ξύνονται. Οι φιλόλογοι πόσοι είναι; Το 10%; Το 15%; Άντε, να πούμε το 20%.

Το 80% λοιπόν των καθηγητών στα ελληνικά σχολεία, δεν έχουν περισσότερο από μία ώρα επιβάρυνση [την εβδομάδα] για τα διαγωνίσματα και τα γραπτά. Θέλουν να τους πούμε και μπράβο;

Αφήστε που, οι περισσότεροι ανακυκλώνουν τα ίδια θέματα στα διαγωνίσματα.

Εγώ θα είμαι χουβαρντού και θα τους δώσω 2 ώρες. Και άλλες δύο για να διαβάσουν επιστημονικά περιοδικά … κι αν βρείτε πάνω από 2% των εκπαιδευτικών να το κάνει αυτό, να ‘ρθειτε να μου τους συστήσετε.

Το δεύτερο εκπληκτικό επιχείρημα ήταν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν μεγάλη ευθύνη και ότι η εργασία τους δεν είναι εύκολη. Λες και, άλλες ομάδες εργαζομένων έχουν « άνετη » δουλειά και μικρότερες ευθύνες.

Εντάξει, όταν ανέφερα τους γιατρούς, τους απέρριψαν ως « παλιό επιχείρημα ». Όχι μη-υπαρκτό, απλά παλιό. Δεδομένου ότι δεν πληρώνονται καν για τις εφημερίες που κάνουν – αλλά συνεχίζουν να τις κάνουν, για να μην πεθαίνουν ασθενείς στη βάρδια – αυτοί δεν θα έπρεπε να διαμαρτύρονται;

[Δεν ήθελα να μιλήσω επί προσωπικού, αλλά εάν ο κάθε γυμναστής και ο κάθε πληροφορικάριος θεωρεί ότι του αξίζουν περισσότερα λεφτά για όσα προσφέρει, τότε τί να πει ο νευροχειρούργος που τον ξυπνήσαμε μες στα μεσάνυχτα για να μας κάνει επειγόντως εγχείρηση και να σώσει μια ζωή;]

Μήπως να αναφέρω τις νοσοκόμες, που είναι και λιγότερες από όσες χρειάζονται τα νοσοκομεία μας, και τραβάνε τα πάνδεινα; Κυριολεκτικά τα πάνδεινα.

Να αναφέρω [πάλι] τους καθαριστές απορριμμάτων; Μία δουλειά, η οποία – κατά την ταπεινή μου γνώμη – θα έπρεπε να αμοίβεται πολύ περισσότερο από τους διευθυντές υπουργείων.

Να αναφέρω τους δικαστικούς; Αυτοί δεν εργάζονται πολύ περισσότερες ώρες από το 40ωρο; Δεν είναι κοπιαστική η εργασία τους; Δεν έχουν να μελετήσουν νομολογία; Δεν κινδυνεύουν από απειλές κατά της ζωής τους; Δεν κρέμονται ζωές και καριέρες από τα χέρια τους;

Ή μήπως να πω για εργαζόμενους σε ορυχεία, σε συνεργεία κατεδαφίσεων, εναερίτες, ελαιοχρωματιστές … ανθρώπους που πραγματικά κουράζονται και δεν κάνουν 4 μήνες πληρωμένες διακοπές.

Κάποιος επεσήμανε ότι δεν έχουν μελάνι οι εκτυπωτές στα σχολεία και ότι βγάζουν μόνοι τους φωτοτυπίες, με δικά τους έξοδα. Το δέχομαι. Αλλά δεν άκουσα διαμαρτυρίες και γκρίνια γι’ αυτό: για τους μισθούς μόνο γκρινιάζουν. Ενίοτε και για την περικοπή των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων γυναικών.

Θεωρώ ότι κακώς – κάκιστα! – είναι αποκλειστικό το επάγγελμα του εκπαιδευτικού στο ελληνικό δημόσιο. Δηλαδή, ότι θα έπρεπε να έχουν το δικαίωμα να συμπληρώσουν το μισθό τους με άλλη εργασία, πέραν των 15 ωρών.

[Για το ηθικό σκέλος του θέματος, θα μπορούσε να απαγορευθούν τα ιδιαίτερα μαθήματα.]

Αλλά ποτέ η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ δεν διεκδίκησαν κάτι τέτοιο. Μόνο αυξήσεις ζητάνε και διορισμούς. Ποτέ δεν πρότειναν να αναλάβουν οι ίδιοι τα απογευματινά – ενισχυτική διδασκαλία – ώστε να συμπληρώνουν το εισόδημά τους.

Αντιθέτως, πολλές φορές άκουσα για τα ιδιαίτερα που κάνουν δάσκαλοι και καθηγητές. Μαύρο χρήμα, αδήλωτο, παραοικονομία. Με τη σιγουριά του δημοσίου και της δια βίου εξασφάλισης, τρώνε τη δουλειά από τους αδιόριστους συναδέλφους τους.

Όσο για τη σύγκρουση ιδιωτικού και δημόσιου τομέα … δεν είδα καμία τεράστια συμμετοχή στις τελευταίες απεργίες από τον κλάδο των εκπαιδευτικών. Φοβούνται μην χάσουν το μεροκάματο, τα πουλάκια μου. Ποτέ δεν κατέβηκαν στο δρόμο για να συμπαρασταθούν σε κάποιον άλλο κλάδο. Ποτέ!

Ποιο σημείο ταύτισης έχω με τους αγανακτισμένους εκπαιδευτικούς;

Κανένα!

Λυπάμαι, αλλά δεν μπορώ να συμπονέσω τόσο βολεμένους ανθρώπους. Τόσο βολεμένους που ούτε καν διεκδικούν δυναμικά, μόνο γκρινιάζουν.

Στο κάτω κάτω, αφού δεν τους άρεσε ο μισθός του εκπαιδευτικού, ας επέλεγαν άλλη καριέρα.

Publicités

À propos de espοir - надежда - Hoffnung - speranza

надежда - 100% durchschaut - Vous m’avez pris pour une des votre! Voir tous les articles par espοir - надежда - Hoffnung - speranza

4 responses to “ο γκρινιάρης του συστήματος

  • partizana

    Φαντάζεσαι έναν δάσκαλο να κάνει μάθημα 8 ώρες τη μέρα;Προσπάθησε να το δοκιμάσεις- δε θα αντέξεις, και κυρίως εγω η μαθήτρια δε θα σε αντέξω!!!
    επίσης δεν ξέρω με τι εργασιακή σχέση ήταν αυτός ο συγκκιρμένος δάσκαλος- αλλά ξέρουμε όλοι ότι δε χρειάζεται να ψάξει πολύ μακριά, πόσοι και πόσοι συνάδελφοί του στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι ωρομίσθιοι, άλλοι τρέχουν σε δυο και τρία σχολεία για να συμπληρώσουν τις ώρες τους, κτλ κτλ ! Αυτούς δεν τους πήρε πρέφα, τι ψάχνει να βρει στον ιδιωτικό;!
    Όπως και να χει όμως, είναι δυνατόν να θέλουμε όλα να εξισωθούν προς τα κάτω; να λέμε ε αφού ο ιδιωτικός δουλεέυει σαν το σκλάβο, να πρέπει όλοι να δουυλέυουν σα το σκλάβο; Ενώ μπορούμε ΄σημερα τον 21ο αιώνα να δουλέυουμε λιγότερο και να πληρωνόμαστε πολύ καλύτερα (δόξα την επιστημή και την τεχνολογία). Ή να κοιτάμε μόνο την ατομαρα μας και να μην συμπαραστεκόμαστε στους υπόλοιπους εργαζόμενους, τωρα που όλοι βράζουμε στο ίδιο καζάνι;
    Το ζήτημα δεν είναι να δουμε ποιος δουλεύει περισσότερο και ποιος παίρνει λιγότερα, το ζήτημα είναι να έχουμε ΟΛΟΙ δουλειά της προκοπής, να έχουμε ασφάλιση, μισθό αξιοπρεπή, να είμαστε κατωχυρωμένοι ως εργαζόμενοι και να δουλεύουμε τόσες ώρες όσες χρειάζονται. όλα τα άλλα κινούνται στην παγκάλεια λογική κακός δημόσιος καλός ιδιωτικός, σας σκίζω και τους δυο και σεις μαλώνετε μεταξύ σας.

    • espοir - надежда - Hoffnung - speranza

      Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί, βιάζονται να τελειώσουν με το σχολείο για να προλάβουν τα ιδιαίτερα. Συνεπώς *εργάζονται* πάνω από 8 ώρες τη μέρα. Απλά το κάνουν παράνομα. Η πρότασή μου είναι να το κάνουν νόμιμα.

      Την ατομάρα τους κοιτάζουν τόσα χρόνια οι δ.υ. (όλων των ειδών) και γι’ αυτό έχει φτάσει εκεί που είναι ο ιδιωτικός τομέας. Τώρα που ζητάνε συμπαράσταση οι δ.υ., με τί μούτρα θα έχουν τέτοιες απαιτήσεις από εκείνους που τόσα χρόνια έχουν πουλήσει;

      Σόρι, αλλά *δεν* βράζουμε όλοι στο ίδιο καζάνι. Οι φόροι μου πληρώνουν τους μισθούς τους. Δε θα με ενοχλούσε καθόλου, εάν έκαναν και τη δουλειά τους. Δεν την κάνουν όμως. Λοιπόν όχι … δεν θα είμαι άλλο το κορόιδο του συστήματος. Αρνούμαι.

  • Кроткая

    Ναι, Ναντέζντα, οι φόροι σου πληρώνουν τους μισθούς τους (αφήνω σητν άκρη το γεγονός ότι και αυτοί φορολογούνται) αλλά μαθαίνουν γράμματα στα παιδιά σου.

    Ντε φάκτο, η εκπαιδευτική διαδικασία ΔΕΝ μπορεί να έχει αύξηση ωραρίου: δε μπορείς να κάνεις 40 ώρες μάθημα, όχι εσύ ο δάσκαλος, αλλά ο μαθητής δεν γίνεται να το κάνει αυτό. Εκτός αν θέλουμε παιδιά ψυχανώμαλα και λοβοτομημένα. Η εκπαιδευτική ώρα ΔΕΝ γίνεται να είναι πάνω από 45 λεπτά: στο 20λεπτο πάνω η προσοχή των παιδιών έχει διασπαστεί.

    Και σόρυ κιόλας, αλλά μία ώρα διδασκαλίας ισούται με 3 ώρες δουλειάς γραφείου: το ξέρω γιατί τα έχω κάνει και τα δύο. Μετά από 4 ώρες μάθημα ήμουν πιο κουρασμένη (κι ας ήμουν νεώτερη) από ό,τι μετά από 8ωρο φουλ στο γραφείο.

    Να μου πεις πως θες βελτίωση της εκπαίδευσης, να σου πω ναι με τα χίλια. Να μου πεις πως θες αναβάθμιση των συνθηκων στην εκπαίδευση, καλύτερο σχολείο (να δούμε και ποιο είναι αυτό το καλύτερο σχολείο;), πάλι να σου πω ναι. Να τα χώσεις στους συνδικαλιστές τους που διεκδικούν αυξήσεις αλλά όχι βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, πάλι να σου πω ναι. Αλλά μην τους την πέφτεις για τους μισθούς, γιατί ο μισθός του εκπαιδευτικού στην Ελλάδα είναι ξεφτίλα ακόμα και για χαρτζηλίκι, όπως και όλοι οι μισθοί βέβαια.

    Το αν κάποιος κάνει καλά τη δουλειά του δεν έχει να κάνει με δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα. Έχω χιλιάδες παραδείγματα ανθρώπων που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους και από τις δυο κατηγορίες -όπως και το αντίθετο.

    Και μήπως να ψάχναμε γιατί δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους; Μήπως γιατί οι συνθήκες εργασίας δεν τους το επιτρέπουν; Είναι όλοι παθολογικά τεμπέληδες;

    Μήπως το κράτος το ίδιο καλλιεργεί και προμοτάρει την παραπαιδεία, όταν για παράδειγμα μεταξύ των φορέων που συμμετέχουν στον εθνικό διάλογο για την παιδεία είναι οι φροντηστηριάρχες; Προσοχή, όχι οι εκπαιδευτικοί που δουλεύουν στα φρονητστήρια: οι εργοδότες/ιδιοκτήτες φροντηστηρίων. Γιατί άραγε;

    • espοir - надежда - Hoffnung - speranza

      Απαντώ ανά σημείο και παρντόν για τις επαναλήψεις:

      – Το ότι είναι εφικτό το 8ωρο μάθημα, αποδεικνύεται απλά από τα φροντιστήρια που κάνουν οι ίδιοι εκπαιδευτικοί, μετά το ωράριο στο δημόσιο. Περισσότερες ώρες διδάσκουν το απόγευμα, μαύρα.

      – Το ότι είναι ανεκτό το 8ωρο μάθημα, αποδεικνύεται από τα φροντιστήρια που παρακολουθούν οι ίδιοι μαθητές, μετά το ωράριο στο δημόσιο. Ήδη από το δημοτικό.

      – Ακόμα κι αν δεχθώ το ότι η προσοχή των παιδιών διασπάται στο 20λεπτο, αυτό δεν είναι επιχείρημα για να εργάζεται κάποιος λιγότερες από 40 ώρες. Ας τους κάνει πολλά 20λεπτα. Ας τους κάνει μετά το φαγητό [το απόγευμα] 4 ώρες, όπως κάνουν στη Γαλλία, στις ΗΠΑ κλπ.

      – Έστω ότι μία διδακτική ώρα ισούται με 3 ώρες γραφείου. Μία ώρα στο χειρουργείο, με πόσες ώρες γραφείου ισούται; Μία ώρα αλλάζοντας καθετήρες σε τροφίμους γηροκομείου, με πόσες ώρες γραφείου ισούται; Μία ώρα σβήνοντας πυρκαγιές; Μαζεύοντας απορρίμματα; Συνδέοντας καλώδια στα 8 μέτρα ύψος; Σπατουλάροντας τοίχους; Εισπνέοντας βενζίνη επειδή γεμίζεις ντεπόζιτα; Οδηγώντας λεωφορείο στην Αθήνα; Συλλέγοντας πορτοκάλια; Αρμέγοντας; Σερβίροντας σε ταβέρνα; Πλένοντας κατσαρόλια και ταψιά σε εστιατόριο; Ορθοστασία μπροστά από μηχανή συναρμολόγησης σε εργοστάσιο; Καθαρίζοντας τζάμια; Μελετώντας δικογραφίες για να εκδόσεις αποφάσεις που καθορίζουν ζωές και καριέρες; Γεμίζοντας ράφια του σούπερ μάρκετ;

      Γιατί συγκρίνουμε τους διδάσκοντες με έναν αραχτό υπάλληλο γραφείου [υπάρχουν και μη-αραχτοί] και όχι με όλους τους ανθρώπους που εργάζονται σε δύσκολες συνθήκες; Δεν αντιλαμβάνομαι το κριτήριο της σύγκρισης. Υπάρχουν πολλοί, μορφωμένοι και μη, με πολύ πιο δύσκολες συνθήκες εργασίας. Οι οποίοι εργάζονται 40 και πλέον ώρες. Οι εκπαιδευτικοί γιατί να αποτελούν εξαίρεση; Αν τους πέφτει τόσο βαρύς ο φόρτος εργασίας, ας δοκιμάσουν να ρίξουν ένα κλάδεμα, ένα όργωμα, ένα ψεκασμό σε χωράφι … να βρουν μια καριέρα που τους ταιριάζει καλύτερα.

      – Για τον μισθό του εκπαιδευτικού ήδη έχω τοποθετηθεί: είναι υπερβολικά υψηλός, σε σχέση με το έργο που παρέχει. Για να τον βελτιώσουν, προτείνω να τους επιτραπεί να εργάζονται περισσότερες ώρες, εντός ή εκτός σχολείου. Τελεία.

      – Οι συνθήκες εργασίας στο δημόσιο σχολείο *ποτέ* δεν ήταν οι επιθυμητές. Αυτό δεν μπορεί να αποτελεί τη μόνιμη δικαιολογία και καραμέλλα. Και στα νοσοκομεία δεν είναι ιδανικές οι συνθήκες, αλλά το προσωπικό προσπαθεί. Αυτό που διαχωρίζει τον καλό εργαζόμενο από τον κακό είναι η αγάπη για αυτό που κάνει. Ο κακός και ο τεμπέλης, θα βρίσκει πάντα δικαιολογίες και θα γκρινιάζει. Ο καλός και ο εργατικός, θα κάνει πρώτα τη δουλειά του *καλά* και μετά, θα παλεύει για να βελτιώσει τις συνθήκες.

      – Στο διάλογο για την παιδεία υποθέτω ότι δεν είναι παράλογο να συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Το θέμα είναι *τί* έχει να πει ο καθένας. Και πόσο μπορούν να βελτιώσουν κάτι με τις προτάσεις τους.
      Παρόλο που κάποτε αυτά έλεγα κι εγώ, δεν θα μπω στη θεωρία συνωμοσίας ότι το Κράτος επιθυμεί την παραπαιδεία. Θα μπορούσα να απαντήσω με το απλοϊκό, γιατί τότε ιδρύθηκαν τα ολοήμερα και η πρόσθετη διδακτική στήριξη; Είναι όμως υπεραπλουστεύσεις αυτά τα επιχειρήματα. Πιστεύω ότι το Κράτος απλά θέλει να φορολογεί *και* αυτό το κομμάτι της οικονομίας. Τίποτα περισσότερο.

      – Δεν τραβάω κανένα ιδιαίτερο ζόρι με τον κλάδο των εκπαιδευτικών. Αντιθέτως, υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι Δάσκαλοι, με Δέλτα κεφαλαίο. Δεν μπορώ όμως να ανεχτώ ότι πρέπει να αποτελούν ντε φάκτο εξαίρεση, υπεράνω των άλλων εργαζομένων.

      Όλοι εργάζονται σκληρά, όλοι έχουν να αντιμετωπίσουν δυσκολίες, όλοι έχουν ευθύνες, όλοι έχουν χαμηλότερες αμοιβές από αυτές που θα θέλαμε σε μια ιδανική κοινωνία. ΟΛΟΙ. Όσο εξαιρούν εαυτόν, τόσο θα με βρίσκουν κόντρα σε τέτοιου είδους εξαιρέσεις.

Qqchose a declarer?

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s