απογκουγκλοποίηση τώρα!

Πριν από πολλά χρόνια, είχαμε κάτσει με μια παρέα συμφοιτητές μου & κάναμε brainstorming για ονόματα. Τω καιρώ εκείνω, είχαμε ένα project να φέρουμε εις πέρας & μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας του κρεμόταν από τη σωστή ονοματοδοσία.

Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι είχαμε πάρει κι ένα λεξικό [τεχνικό νομίζω], το οποίο ανοίγαμε σε τυχαίες σελίδες, κοιτάζοντας λέξεις και συνεχίζοντας τις σκέψεις μας με βάση αυτές τις λέξεις. Σημειώναμε, σβήναμε, γράφαμε, ψηφίζαμε, σχολιάζαμε, κάναμε λίγο live trolling … και φτου κι από την αρχή.

Εάν η ίδια σκηνή διαδραματιζόταν σήμερα, πρώτον αμφιβάλλω ότι θα υπήρχε λεξικό στο [φοιτητικό] σπίτι. Δεύτερον, ο συνδεδεμένος στο διαδίκτυο υπολογιστής του/της οικοδεσπότη/οικοδέσποινας, πολύ γρήγορα θα κατέληγε στο google, όπου θα αναζητούσαμε έμπνευση.

Χθες διάβασα μία ενδιαφέρουσα ανάρτηση, σχετικά με τη google. Μπορείτε να τη βρείτε ολόκληρη, εδώ:
http://theproblemwith.digress.it/the-problem-with-googling-and-what-to-do-about-it/

Ναι μεν, πρόκειται για επιχείρηση και όχι για φιλανθρωπικό ή μη-κερδοσκοπικό ίδρυμα. Όχι μόνο αυτό, αλλά πάσχει από ένα ιδιαίτερο πρόβλημα γιγαντισμού: στο μέγεθος που έφτασε, μέσα σε 14-15 χρόνια, δυσκολεύεται να βρει τρόπους ανάπτυξης κι έτσι έχει στραφεί σε πολλούς άλλους τομείς, εγκολπώνοντας ουσιαστικά όλη την ηλεκτρονική δραστηριότητα που έχουν καθημερινά οι περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου.

Πλην όμως, διατηρούμε το δικαίωμα της άμυνας απέναντι σε τέτοια φαινόμενα. Το οποίο, μετά τις πρόσφατες αποφάσεις της google για συνεργασία με κυβερνήσεις κρατών σε θέματα περιορισμού της ελευθερίας του λόγου, από δικαίωμα καθίσταται υποχρέωση. Το ίδιο προκύπτει από την συμπεριφορά της στα torrents.

Δεν φτάνει δηλαδή που κρατάει στοιχεία για εμπορική εκμετάλλευση, επεμβαίνει και στην αναζήτηση που θέλω να κάνω. Νομίζω η πιο τρανταχτή περίπτωση ήταν η παρέμβαση που είχε κάνει σχετικά με την πλατφόρμα της BP στον κόλπο του Μεξικό & την τεράστια πετρελαιοκηλίδα της. Με το αζημίωτο, από την BP.

Ένας τρόπος « άμυνας » [οι νεοφιλελεύθεροι δεν μας πρήζουν το συκώτι για τους ενημερωμένους καταναλωτές;] είναι να κάνεις logout από τις υπηρεσίες της google όταν ψάχνεις κάτι. Μετά πάλι login για να λάβεις / στείλεις email. Κι επειδή οι περισσότεροι δύσκολα θα κάνουν διαρκώς αυτό το ιδιόρυθμο « μέσα έξω » … η google είναι σχεδόν σίγουρη ότι θα συνεχίσει να συλλέγει στοιχεία για μας, τα οποία μετατρέπει σε κέρδη.

Ένας ίσως πιο εύκολος τρόπος, είναι η χρήση εναλλακτικών μηχανών αναζήτησης. Ήδη, έχω προσθέσει στους γρήγορους συνδέσμους μου αυτήν: https://duckduckgo.com/

Παράλληλα, μπορεί κανείς να χρησιμοποιεί εναλλακτικά web based emails. Προσωπικά, προτιμώ της yahoo, το οποίο διαθέτει και instant messenger [ως εναλλακτικό στο gtalk ή στο msn της μάικροσοφτ].

Για να μην πονοκεφαλιάζετε από τα πολλά διαφορετικά mails / chat clients, κατεβάστε ένα http://www.pidgin.im/ για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις όποτε έχετε νέο email. Μπορείτε εάν το επιθυμείτε να ενεργοποιήσετε το Off The Record plugin το οποίο πέρα από την επιλογή για encryption κάθε συζήτησης και authentication του συνομιλητή σας με κωδικό που μόνο εκείνος γνωρίζει, [ξανά, εφόσον το επιλέξετε] απαγορεύει και το logging της συνομιλίας σας.

Επίσης, για ευνόητους λόγους, έχω εγκαταστήσει αυτό το « πρόσθετο » στο browser μου: https://www.eff.org/https-everywhere σε συνδυασμό με αυτήν την εφαρμογούλα: https://www.torproject.org/ ρυθμισμένη να τρέχει στην έναρξη του υπολογιστή μου. Διαβάστε αυτή την ανάρτηση https://www.eff.org/deeplinks/2012/03/https-and-tor-working-together-protect-your-privacy-and-security-online για να καταλάβετε το λόγο.

Για όποιον διατηρεί την φιλοσοφική / πολιτική ένσταση ότι « οι υπηρεσίες της google δεν θα μπορούσαν να μας προσφέρονται δωρεάν εάν δεν έκανε συλλογή αυτών των στοιχείων » έχω μία απάντηση: οι υπηρεσίες της google δεν αφορούν πλέον εμένα, αλλά τους διαφημιζόμενους σε αυτήν. H απόδειξη γι’αυτό είναι πως δεν μου εμφανίζει την αναζήτηση που έκανα με τον βέλτιστο για μένα τρόπο, αλλά με τον βέλτιστο τρόπο για τους διαφημιζόμενους. Συνεπώς, δεν έχω καμία ηθική υποχρέωση απέναντι σε καμία google.

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων: δεν είμαι ενάντια στην γκουγκλ και στα προϊόντα της. Τα χρησιμοποιώ & μάλιστα πολύ. Αλλά σκοπεύω να ασκήσω το δικαίωμά μου να μην αποτελώ μέλος του στατιστικού της δείγματος, να μην της δίνω περισσότερα στοιχεία για μένα απ’ όσα θεωρώ απολύτως απαραίτητα και να διατηρώ εναλλακτικές.

***

Για όσους χρησιμοποιούν Firefox και QuickSearch bar, μπορείτε να προσθέσετε μηχανές αναζήτησης από εδώ:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/search-tools/general

À propos de espοir - надежда - Hoffnung - speranza


10 responses to “απογκουγκλοποίηση τώρα!

  • ghallas (@ighallas)

    ωραίο. by the way για την αποπροσωποποίηση των searches έχω δεύτερο browser ανοιχτό αποσυνδεμένο από google-ιές .

    άλλο που γενικά είμαι τεμπέλης και καταλήγω πορνίδιο της google

    με το tor έχω κάνει mental note να ασχοληθώ εδώ και κανένα δίμηνο. μεγάλος κοπρίτης λέμε

    • espοir - надежда - Hoffnung - speranza

      Ο chrome νομίζω είχε πρώτο τη δυνατότητα « stealth mode », τώρα έχει και ο firefox (« always use private browsing mode ») αλλά το κακό είναι πως πολλές σελίδες δεν συνεργάζονται.

      Το να έχεις 2ο browser ανοιχτό είναι μία λύση, αλλά … δεν ξέρω, έχω πολλά applications running, συνήθως προτιμώ νέο tab.

  • cognord

    Συμφωνώ και επαυξάνω. Χωρίς να πιστεύω πως λύνεται κάποιο θεμελιώδες ζήτημα με την αποχή από το google, είμαι και εγώ της άποψης ότι το παράκαναν. Adding insult to injury το λένε οι άγγλοι. Δεν ξέρω αν αλλάζουν πολλά, αλλά και το cognord επίσημα κόβει επαφές με google, gmail και αλλάζει από blogspot σε wordpress. (απλά θα πάρει λίγο χρόνο για την μετάβαση..)

    • espοir - надежда - Hoffnung - speranza

      Προσωπικά, στο θέμα email το έχω δίπορτο. ;)

      Η πλατφόρμα της wordpress είναι ασύγκριτα ανώτερη. Παρόλο που είχα ξεκινήσει κι εγώ σε blogspot (πριν την αγορά από τη google), μόλις είδα το wp, έπαθα πλάκα με τη διαφορά. Καλή μετάβαση. :)

      • cognord

        μια ερωτησούλα αν επιτρέπεται. Δεν έχω καταφέρει με τίποτα να βρω στο wordpress με ποιό widget (ή άλλο εργαλείο) μπορώ να έχω στο blog παρακολούθηση άλλων blog. Ξέρεις, να εμφανίζεται στο δικό μου blog κάθε καινούριο post από blogs που παρακολουθώ. Καμμιά γρήγορη συμβουλή?

        thanks

      • espοir - надежда - Hoffnung - speranza

        Widgets –> RSS
        Παίρνεις με το ποντίκι και το σέρνεις ως το πλάι, εκεί που έχεις τα widgets σου. Μετά το συμπληρώνεις με URL, πόσες αναρτήσεις θέλεις να φαίνονται και άλλα στοιχεία.

      • cognord

        τενκ γιου!

  • Dreamon

    Κι εγώ χρησιμοποιώ τη DuckDuckGo, για τους ίδιους λόγους. Την είχε προεγκατεστημένη στον firefox του Linux Mint 12, δεν ήθελα να τα κάνω όλα στη google, μου άρεσε το όνομα και την άφησα.

    Έχει παραγίνει το θέμα με τη γκουγκλ…

  • Chric_23

    Πέρα από αυτά μπορώ να σου προτείνω και τα εξής που έχω μαζέψει σε δικό μου ποστ: http://narcohypnosis.wordpress.com/2014/01/02/browser_addons_privacy/ Για παραπάνω έρευνα ;)

    Αν και εγώ πιο συχνά χρησιμοποιώ τη StartPage από τη DDG. :P

Qqchose a declarer?